Jumaat, 17 Jun 2011

LU Lupa, Wa kasi Ingat


Maka orang ramai pun masing-masing dengan pendapat dan ulasannya. Polis pun dihentam seolah-olah tiada gunanya ujud di Malaysia ini. Lupalah mereka  keamanan yang dikecapi. Seolah-olah keselamatan dan keamanan ini terjadi dengan sendirinya.  Anak muda umor 26 tahu  mendakwa  digari dan ditahan tiga hari di lokap kerana kesalahan trafik. Akhbar dan pembawa berita pun mengeluarkan cerita  “Hanya kerana tidak memakai tali pinggang keledar ketika memandu’. Semua telah tahu kesalahan trafik hanya  tindakan saman sahaja, bukan di tangkap. Tetapi pembawa berita tidak menonjolkan mengapa pemuda ini ditangkap.  “LU APA KUASA MAHU AMBIL GUA PUNYA LESEN DAN IC?.
Mari kita tengok apa undang-undang  kata 
1.     “Mana-mana orang yang melakukan atau di tuduh melakukan kesalahan yang tidak lazin ditangkap (kesalahan saman ). Ia enggan member nama dan tempat tinggalnya  Polis boleh menangkapnya tanpa waran.
2.     “Mana-mana orang yang menghalang pegawai polis daripada  menjalankan tugasnya atau  lari, cuba lari daripada tahanan yang sah. Polis boleh menangkap tanpa waran.
Walaubagaimana pun kita tidak tahu kesahihan cerita sebenarnya, hanya Sarjan dan Hiew Kok Ming yang tahu. Kita serahkan kebijaksanaan  pucuk pimpinan PDRM menyelesaikannya. Itulah dia Polis yang sering digambarkan secara negatif melalui laporan-laporan buruk yang memenuhi lembaran akhbar. Yang berbuat salah sering mendapat publisiti dan ditonjolkan sedangkan ramai berkerja dengan baik jarang sekali diberi pengiktirafan.
Kemarahan datang  lagi bila Timbalan Ketua Polis Negara, mengumumkan  polis tidak akan mengeluarkan permit untuk perhimpunan BERSIH atau kumpulan lain yang. 
 

 Apabila angin bertiup kencang, carilah tempat berlindung,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan