Sabtu, 21 Mei 2011

Buat Menteri

Selamat Hari Guru
Selamat Hari Cikgu
Selamat Hari Mualaim
Selamat hari Murabbin
Sebenarnya setiap kita ini Guru dan anak murid. Tapi kadang kala  kita mengajar anak murid tak mahu dengar dan tak mahu ikut.  Sebabnya semasa kita menjadi murid tak mahu dengar cakap cikgu dan tak mahu ikut. Walau bagai mana pun di ucapkan terima kasihlah pada Cikgu-cikgu yang masih mengajar atau pun yang dah pencen.
Dengo kabor ada cikgu yang marah-marah ni, kata menteri nak umum bertia gembira buat cikgu, tengok-tengok takada pon. Sabor cikgu. Kami rakyat jelata yang makan gaji ni, kalau kata berita gembira tu, nak naik gaji atau elaun le apa lagi.
Tak mengapeee le sabo le dulu. Yang tak berapa nak sabonya, kerajaan nak kurangkan subsidi, kemudian nak hapuskan subsidi. Kata kawan kat kedai kopi kalo kerajan nak hapus subsidi kita tuko aja Kerajaan, itu katanya. Kita paham le tu dia marah sangat le agaknya.
Teringat le satu cerita bila Pemimpin nak buat persiapan perang dan minta duit rakyat. Seorang ulama telah bangun membantah katanya Haram. Haram kutip duit rakyat selagi pemimpin hidup dalam keadaan mewah.
Bukan Cikgu ni pun nak peringat kepada  orang beso=beso di atas tu. Kome jangan le berbelanja bermewah-mewah. Kalau P luar negara tu, rentikan le dulu. Kalau buat jamuan tu jangan le Geren-geren sangat,
Ingatnya itu le dulu buat tatapan  Kome

Tiada ulasan:

Catat Ulasan