Ahad, 17 Mei 2015

Walimatul Urus

21. Dan diantara tanda tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan RahmatNya, bahawa Dia mencipta untuk kamu (wahai kaum lelaki) isteri istrei dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikanNya diantara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasih. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang orang yang berfikir –Ar Rum
Suatu hal yang semestinya dialami oleh setiap lelaki mahupun perempuan ialah ingin hidup berumah tangga. Kehendak hidup berumah tangga ini merupakan tabiat manusia. Manusia dicipta oleh Allah berserta nafsu dan sahawat. Nafsulah yang mendorong menusia mencari pasanagannya.
Sepintas lalu hidup berumah tangga sebagai suami isteri adalah satu perkahwinan yang sangat berat. Kehidupan yang mengikat. Inilah salah satu sebab ramai yang ingin hidup membujang. Apabila dewsa hendaklahlah lekas lekas kawain, demikianlahlah ajaran Rasulullah. “Hai para pemuda! Barang siapa diantara kalian telah sanggup kahwin, hendaklah ia kawain. Kerana kahwin itu boleh menundukan pandangan dan menjaga kemaluan. Dan barang siapa yang belum mampu, maka hendaklah diaberpuasa. Kerana puasa itu merupakan kegembiraan.
Membina rumah tanggan adalah sunah Rasulullahsaw, Kalau ada orang tidak mahu kahwin atau membencinya, berarti dia itu tidak masuk gulungan bagind.

Diucapkan selamat mendirikan rumah tangga kepada 
Saiful Islam Abdul Hamid N Aliah Nadhirah Nasir
  Diucapkan selamat mendirikan rumah tangga kepada 
Mohd Amirul Shah Bin Azman Shah N Nurul Nazeera Binti Zainal.
Diucapkan selamat mendirikan rumah tangga kepada 
Mohd. Adreen Shah Bin Azman Shah N Nur Hashima Binti Abd. Karim.
Dengan Redha Mu Ya Allah jadikanlah perkahwinan mereka saling mencintai dikala dekat, saling menjaga kehormati jauh, saling menghirbur dikala duka, saling mengingati dikala bahagia, saling mendoakan dalam kebaikan dan ketaqwaan, saling menyempurnakan dalam ibadah.  Ya Allah Sempurnakanlah kebahagian mereka.
Untuk Suami hormatilah Isteri mu, sentiasalah menepati janji, sentiasalah bertenang dan sabar, bermurahlah dengan senyuman dan pujian, jangan terlalu cerewet dan kedekut, berbicaralah dengan lembut dan sopan, jangan lupa ucapkanlah terima kasih dan meminta maaf. raikanlah keluar pasangan, sentiasalah bersempati dan sentiasa membantu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan