Khamis, 21 Januari 2010

Tempat tinggi


Ariff dengan Bukit Baling.Arif menjelang 9 tahun

Keindahan alam dari Genting

Seronok bila kita berada di tempat tinggi.  Seronok bila berada di kemuncak bukit atau gunung. Udaranya segar dan nyaman, pemandangaan menjadi luas dan indah, pemikiran menjadi tenang. Gunung-gunung yang indah diukir lagi manusia, kononnya untuk diindahkan jadilah seperti Genting hailand atau Camaeron hailand Zaman berzaman tempat tinggi menjadi rebutan manusia, rumah di atas bukit menjadi idama. "Teringat kisah  Bani Israil hendak melihat Allah, Nabi Musa mohon kepada Allah. Allah arahkan Bani Israil melihat pada bukit-bukit, maka terkenalah mereka sembaran halilintar". La ni manusia berlumba lumba buat bangunan tinggi. Kita berbanggalah adanya menara Petronas yang tinggi. Tahun 1998 menjadi sebutan dunialah hinggalah pada tahun 2004 bila Taiwan membina Taipe setinggi 1,671 kaki. La Dubai pulak berjaya mendirikan Burj Khalifa. Mana nak tahu lepas ni Kedah pulak. Pokoknya semua orang mencari tempat tinggi.
Seronoknya kalau kita menjadi Pegawai tinggi, gaji tinggi, office pun di bangunan tinggi, pergi kemana pun kenderaan tinggi (Kapal terbang). Pekerja bawahan pun ramai yang memuji dan menyanjung tinggi. Tempat orang ramai duduk tempat tinggi (atas pentas). Oleh itu kena belajar tinggi-tinggi supaya masuk Universiti. Seronoknya lagi belajar di Pusat Pengajian Tinggi. Semua orang puji, duit orang bagi, tak cukup minta lagi. Cita-cita dan angan-angan mesti tinggi. Yang tak seronoknya hidong tinggi. Lagi tak seronok darah tinggi.
Pendapat Biado Ho orang yang mengajar (Ustaz di Masjid dan surau, guru di kelas. Lecturer) kena duduk tempat tinggi supaya anak murid mendongak masa belajar. Kalau belajar tunduk kebawah lena le jawabnya. Jawab jangan tak jawab. Sedikit dair Biado Ho.

1 ulasan:

  1. hidung tinggi, pangkat tinggi, gaji tinggi tu yang selalu dipuji puji...

    BalasPadam