Jumaat, 12 Februari 2010



50 tahun sudah perjalanan ini....... Rasanya baru semalam dewasa ku datang, rupanya gerbang usia tua yang tiba. Usia inilah zaman terakhir bagi kehidupan.  Zaman anak-anak tidak puas bermain di sambung kezaman remaja. Remaja baru hendak bermula hari dewasa datang pula. Cepat sungguh putaran alam.  Tak pasti bila pula mengakhiri zaman ini. sebentar nanti, esok, lusa atau bertahun-tahun lagi. Ku harap dapatlah  hidup 100 tahun lagi. HANYA KEPADA MU YA ALLAH KU BERMOHON. Masa berlalu hanya mejadi kenangan hidup.  Boleh toleh tidak dapat  diulang.
Alhamdulilah, bersukur  dilahirkan kedunia ini dalam kesempurnaa. Dalam Islam, berakal, sempurna sifat, bermaruah dan berkemampuan. Negara bebas dan merdeka. Kepada Allah ku angkat segala kepujian pemerintah seluruh alam dan melengkapi segala nikmatnya. Ya Allah cucurilah rahmat dan kesejahteraan ke atas Junjungan Nabi Muhamad saw, keluarganya dan para sahabat, pembawa sinar seluruh alam.
 60-02-12. 15 syaaban 1379   sabar dan harapan mengandung  salama 9 bulan. Lahirlah seorang lelaki bernama  Sholehuddin. Harap-harap dengan nama itu nanti benar-benar menjadi anak yang Soleh. Betapa besar jasanya, betapa mulia pengorbanannya, betapa murni kasih sayangnya, mengasuh dan mendidik hingga dewasa.
                                                    Wahai ibu, wahai Abah
                                               Aku anak mu
                                                 Ingin memohon restu
                                                 Wahai ibu, wahai Abah
Ampunkan dosa-dosa anak mu ini
Wahai ibu, wahai Abah
Redhakan akan diri anak mu ini
Wahai Tuhan ku, kasihilah daku
Kasihilah ibu dan abahku
Wahai Tuhan Rahmatilah aku
Rahmatilah ibu dan abah ku
Selamatkanlah mereka dari azab neraka
Wahai Tuhan limpahkan hidayah mu
Untuk ibu dan abah ku
Wahai tuhan berkatilah aku
Berkatilah ibu dan abah ku
Sayangilah mereka seperti mana mereka
menyayangi ku dan mengasihi ku waktu kecil ku
Tak terbalas jasa budi mereka
Wahai Ibu, wahai abah
Terima kasih atas didikan
Ampunkan segala keterlanjuran ku
Halalkan susu mu ibu, halalkan makan minum ku Abah
Doakanlah daku semoga aku selamat dunia dan akhirat.
Buat abang-abang, adik-adik dan kakak-kakak.....yang di hormati, terima kasih.  Jasa baik semuanya taidak dapat di hitung dengan harta benda kekayaan. Dipohon kasih sayang kita kekal berpanjangan hingga kesurga. Susah payah dan budi baik akan di kenang dunia akhirat. “Tidak masuk surga orang yang memutuskan kekeluargaan (Hadis riwayat Bukhari dan muslim) “Barang siapa yang senang di bentangkan kepadanya jalan rezeki serta di panjangkan umurnya, maka hendaklah ia menyambung tali kekeluargaan. (Hadis Riwayat Bukhari dan muslim)
Allah Ampunkanlah saudara-saudara ku,
yang masih hidup dan yang  telah mati
rahmatilah mereka,
Selamatkanlah dan maafkanlah mereka
Baikilah tempat mereka dan muliakanlah keluarga mereka.

25 tahun telah bersama mu, Isteri.....separuh dari usia ini. Ku pohon doa semoga kasih kita berkekalan hingga ke akhir hayat. Tiada hadiah dan penghargaan yang ku berikan cuma senyuman. Tiada ucapan mesra dan gurau senda ku berikan cuma kata nasihat. Tiada tanparan ku berikan cuma sentuhan sayang. Harapan ku menjadi suami teladan. Hanya teman disisi yang menilainya. Diri ini hanya insan biasa, sikit ilmunya tinggi nafsunya. 
       
Selama ini ku mencari-cari 
Teman Yang Sejati
Buat menemani perjuangan ini
Bersukur kini pada Ilahi
Teman yang di Cari
Selama ini telah ku temui
Dengannya disisi perjuangan ini
Senang diharungi bertambah murni
Kasih ilahi
Kepda mu Allah, ku panjatkan doa
Agar berkekalan kasih sayang kita
Kepada mu teman (Isteri)
Ku pohon sokongan
Pengorbanan dan Pengertian
Telah ku ungkapkan segala-galanya
Dengannya disisi perjuangan ini
Senang di harungi bertambah murni
Kasih Ilahi
Kepada mu Allah ku pohon restu
Agar kita kekal bersatu
Kepada mu teman (isteri)
Teruskan perjuangan
Pengorbanan dan kesetian
Telah ku ungkapkan segala-galanya
Itulah tandanya kejujuran kita
Kumencari-cari teman yang sejati
Buat menemani perjuangan suci.

5 kehadiran yang di pinta dan di hajati. Anak-anak yang dikasihi dan disayangi. Kehadiran yang menjadi penyejuk di mata, penawar resah di hati.  Diharap pembawa rahmat dan sinar dalam kehidupan ini.  Berhati-hati meniti di dunia yang penuh ranjau berduri.  Pesanan dari Luqman Al Hakim:- Aku menundukan pandangan ku, Aku memelihara lidah ku, aku menjaga makanan ku, aku memelihara kemaluan ku, aku bercakap hanya yang benar belaka, aku memenuhi janji ku, aku memuliakan tetamu ku, aku mengambil berat tentang jiran ku, aku meninggalkan perkara-perkara yang tidak ada kena mengena  dan tidak penting bagi ku.
Usia sebegini tiada apa yang hendak dicari lagi, hanya tinggal sisa-sisa kehidupan. Cuma menjahit mana yang koyak untuk dijadikan kain kafan. Menampal mana yang bocor supaya tidak tengelam diliang nanti. Ketika ini cuma menanti kubur memanggil.
Kubur disana menunggu............ di sini menanti.
Tuha.. ku aku tidak layak untuk.. surga mu,
tetapi aku tidak pula sanggup mengagung.. seksa neraka mu, 
dari itu keruniakan lah keampunan kepada ku, ampukan lah dosa ku
sesunggunnya  engkaulah pengampun dosa dosa besar.
Al-Fatihah
Ya Allah Ya Tuhan Kami jadikanlah dan sampaikanlah serta terimalah pahala Bacaan Fatiha kami keatas aruah Hj.jamaluddin, Nasir Ahmad, Hjh.Che Su, Aminuddin Md.Dom, Shohaili, Hj.Saidon serta jadikanlah bacaan tersebut sebagai satu perisai yang boleh mengelakkan mereka dari azab api neraka. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan