Khamis, 12 Mac 2015

BERTUNANG

Bermula dengan kehadiran adik berdik terdekat, yang agak lama juga tidak bersua. Kebiasaanlah jika berkumpu makanan perlu dihidangkan sikit sama dicicah bannyak sama dilapah. Menu utama kita pada malam ini satey 900 cucuk cukup banyak  sehingga tidak dapat dihabiskan. Apa apa pun nasi dan kuihmuih tidak ketinggalan masing masing membawa untuk di makan bersama. Alhamdulillah. Sambil makan berbual bual yang rindu meluah rindu, yang marah dimaaf dimaafkan.
 Sebagai mana yang disepakati 20.2.2015 tercatitlah peristiwa yang mengembirakan buat Shahirah, ibubapanya dan keluraga. Majlisnya kecilan sahaja, tetapi digembirakan dengan kehadiran kaum keluarga.
Kadang kadang adikberadik suka berbelanja kepada kita, bukan kerana mereka berharta tetapi mereka meletakkan persaudaraan melebihi daripada wang.


Kadang kadang adik beradik rajin berkerja untuk majlis kita, bukan kerana mereka tunjuk pandai, tetapi sebab mereka memahami maksud tanggungjawab. kadang kadang adikberadik sukerela membantu kita bukan kerana mereka berhutang apa apa, tetapi sebab mereka lihat kita sebagai diri mereka.

kadang kadang adikberadik yang memohon maaf dulu selepas tersalah, tetapi bukan kerana mereka tersalah besar tetapi sebab mereka menghargai persaudaraan.
Kadang kadang adikberadik bersusah payah datang kemajlis kita, bukan kerana mereka tak ada benda yang nak dibuat, tetapi sebab mereka ingat kepada kita.
Satu hari nanti ini hanyalah menjadi kenangan. Anak cucu akan terjumpa gambar gambr ini dan betanya. Siapakah mereka mereka ini. Kita akan tersenyum dengan aaaaair mata tidak kelihatan, kerana hati terusik dengan kata yang sayu, lalu berkata "Dengan mereka inilah saya berada dihari yang paling indah didalam hidup"........

Satu hari, anak bertanya kepada bapa.
Anak: Bagaiman caranya agar kita mendapat sesuatu yang paling            sempurna didalam hidup?
Bapa: Berjalanlah lurus ditaman bunga, lalu petiklah bunga yang             paling indah menurut mu jangan kembali kebelakang.
Setelah berjalan dan sampai di hujung taman, anak kembali dengan tangan kosong.
Bapa: Mengapa kamu tidak mendapat bunga satu pun?.
Anak: Sebenarnya tadi aku telah menemukannya, tetapi aku tidak            memetiknya kerana aku fikir mungkin yang di depan pasti            ada yang lebih cantik dan indah. Namu ketika aku sudah                sampai di hujung taman, baru aku sedar bahawa yang aku              lihat tadi adalah yang tercantik dan indah dan aku pun
          tidak mungkin berpatah balik kebelakang.
Bapa: Itulah kehidupan semakin kita mencari kesempurnaan, semakin pula kita tak akan pernah mendapatkannya. Kerana sejatinya kesempurnaan yang hakiki tak pernah ada. Yang ada hanya keiklasan hati kita untuk menerima KEKURANGAN.
YA ALLAH YA TUHAN KAMI KURNIAKANLAH RAHMAT KEATAS PERTUNANGAN INI DAN KEKALKAN SEHINGGA KEALAM RUMAHTANGGA...... AAMIIN.
Jangan mencari kesempurnaan, tetapi sempurnakanlah apa yang telah ada pada kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan