Ahad, 27 September 2015

AIDULADHA

Rentetan kisah Nabi Ibrahim a.s bersama anaknya Ismail a.s, saban tahun menjadi bualan di hari raya aidiladha, maka umat Islam melaksanakan penyembelihan Korban dan menagih agihkan dagingnya kepada golongan miskin, jiran tetangga dan keluarga. Sepatutnya ibadah korban ini merupakan gambaran dan praktikal keiklasan kita kepada perintan Allah, sebagaimana keyakinan dan ketaatan Nabi Ibrahim a.s dan keluarganya akan perintah Allah swt. 

Surah As Saffat -102 Maka ketika anaknya itu sampai (keperingkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim bakata: Wahai anak kesayangan ku! sesungguhnya aku melihat didalam mimpi ku bahawa aku akan menyebelihmu, Apakah pendapat mu?, Anaknya menjawab: Wahai ayah, lakukanlah apa yang di perintahkan kepada mu, insyAllah, ayah akan mendapati aku termasuk orang orang yang sabar.


103- setelah kedua duanya berserah bulat bulat (menjunjung perintah Allah itu) Nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya di atas tompok tanah, (Kami sifatkan Ibrahim dengan kesungguhan azamnya itu telah menjalankan perintah Kami). 104-Lantas Kami menyerunya: Wahai Ibrahim 105-Engkau telah menyempurnakan maksud mimpi yang engkau lihat itu, demikianlah sebenarnya Kami membalas orang orang yang berusaha mengerjakan kebaikan. 106-Sesungguhnya perintah ini adalah ujian yang nyata. 107-Dan Kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar.



108-Serta kami kekalkan baginya (nama yang harum) dikalangan orang orang yang datang kemudian. 109-Salam sejahtera kepada Nabi Ibrahim.
110-Demikian kami membalas orang orang yang berusha mengerjakan kebaikan. 111-sungguhnya Nabi Ibrahim itu dari hamba hamba Kami yang beriman.


Apakah mampu keyakinan kita kepada perintah Allah sebagaimana yakinnya Nabi Ibrahim dengan perintah Allah. Walau pun terpaksa menyembelih anaknya kerana perintah datangnya dari arahan Allah.

Tahun ini 1436 bersama Qurban Mission for Ummah di Masjid Matang Gedong Sg. Petani di Sponsor By Turki Diyanet Vakfi sebanyak 30 ekor dan 5 ekor dari anak kariah Masjid.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan