Selasa, 1 Disember 2009

Look MAN

Ada 4 Lukman yang di kenali dan di ingati.
Pertama Tok Uban, hidup sezaman Abah, masa tu ana kecik lagi. Rambut dia penuh uban Kami panggila dia Tok Uban. Pandai berBorak di kedai kopi. Orang harapan Abah memandu dalam perjalanan jauh. Kedua-duanya telah Aruah – dihadiahkan Al Fatiha
Lokman kedua kawan, kerja sekali dengan Pn. CNN di MPSPK, maklumat dari Pn.CNN dia ni pandai cari duit. Duit terlampau banyak le pernah kena samun sebanyak RM 18,000.00 – mudah-mudahan Allah limpahkan lagi rezeki ke atasnya.
Lokman ketiga. Lokman Mastura. Dia ni anak saudara, sebaya Arif Husaini. Lani ada kat kedah. Seingatan ana ini kali kedua mai kedah. Walau pun berjauhan Pn.CNN sering berhubung dengan talifon.
Ini Lukman yang mesti kita tahu.Surah Lukman, terdiri dari 34 ayat. Mari kita Lihat apa yang dinasihatkan Lukman Al Hakim kepada anaknya.
12. Dan sesungguhnya telah berikan hikmat kepada Lukman yaitu “Bersukurlah kepada Allah dan barang siapa yang bersukur (kpeada Allah) maka sesungguhnya ia bersukur untuk didinya sendiri, dan barang siapa yang tidak bersukur, maka sesungguhnya Allah maha kaya lagi Maha Tinggi”
13. Dan (ingatlah) ketika Lukman berkata kepada anaknya, diwaktu ia member pelajaran kepadanya “Hai anakku JANGANLAH KAMU MEMPERSEKUTUKAN ALLAH. SESUNGGUHNYA MEMPERSEKUTUKAN (ALLAH) ADALAH BENAR-BENAR KEZALIMAN YANG BESAR.
14. Dan kami perintahkan kepada manusia (BERBUAT BAIK) KEPADA DUA ORANG IBUBAPANYA. Ibunya teelah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah tambah, dan menyapih dalam dua tahun. Bersukurlah kepada Ku dan kepada dua orang ibubapa mu. Hanya kepada Kulah kembali Mu.
15. Dan jika keduanya memaksa mu untuk mempersekutukan dengan Allah sesatu yang tidak ada pengatahuan mu tentang itu, maka janganlah kamu mengikut keduanya, dan pergaulilah keduanya didunia dengan baik, dan ikutilah jalan jalan orang yang kembali kepada ku. Kemudian hanya kepada kulah kembalimu. Maka kuberitakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.
16. (lukman berkata) Hai anak ku, SESUNGGUHNYA JIKA ADA (SESATU PERBUATAN) seberat biji sawi dan berada dalam batu atau di langit atau didalam bumi. Niscaya Allah akan mendatangkan (membalasnya). Sesungguhnya Allah maha halus lagi maha mengatahui.
17. Hai anakku, DIRIKAN SOLAT dan suruhlah (manusia) MENGERJAKAN YANG BAIK DAN CEGAHLAH (mereka) DARI PERBUATAN MUNGKAR DAN BERSABARLAH terhadap apa yang menimpa kamu, sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang di wajibkan (oleh Allah)
18. Dan JANGANLAH KAMU MEMALINGKAN MUKAMU DARI MANUSIA (KERANA SOMBONG) DAN JANGANLAH KAMU BERJALAN DIMUKA BUMI DENGAN ANGKUH. Swesungguhnya Allah tidak smenyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri.
19. Dan SEDERHANALAH KAMU DALAM BERJALAN DAN LUNAKKANLAH SUARAMU . Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan