Sabtu, 8 Oktober 2011

Perarakan


La ni musim orang nak pi ambil gelaran pak aji dan mak aji. Cerita ni kita simpan dulu. Apa yang kita nak cerita pasal perarakan dulu. La nia apa-apa hal pun berarak,  nak tuntut pilihan raya bersih berarak, tak suka kat pemerintah berarak, nak jatuhkan pemerintah berarak, menang bertanding berarak, menang lawan bola arak piala. Dulu dulu ingat berarak ni cuma sambut Maulidul Rasul dan perarakan thaipusam aja. Yang sedihnya dinegaraku, dah ada orang yang tak bagi membuat perarakan Maulid  Rasul, Katanya tiada dalam sunah. Harap-harap mereka ni jangan pandai aja, tapi kena bijak juga. Baru orang kata bijak pandai.
Dua tiga hari ni, kecoh pulak dikawasan utara negara ku, ada pemimpin Islam Melayu yang turut serta dalam upcara perarakan Buddha, menghantar tokong sayuq. Apa yang kita takut perkara ini mendatang kemurkaan Allah. Teringatlah dulu-dulu ada ustaz kata menghadiri perayaan thaipusam boleh membawa kepada syirik.Bukan ada apa apa cuma teringat surah ni
"KATAKANLAH DIALAH ALLAH YANG MAHA ESA. ALLAH ADALAH TUHAN YANG BERGANTUNG KEPADA NYA SEGALA SESATU.DIA TIDAK BERANAK DAN TIDAK PULA DIPERANAKAN.DAN TIDAK ADA SEORANG PUN YANG SETARA DENGAN DIA".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan