Ahad, 5 Februari 2012

12 Rabiulawal




Selamat menyambut Maulidur Rasul
Selawat dan Salam keatas junjungan besar 
Nabi Muhammad Sallallahu’alaihi wasallam.. 
Allah telah memberi wahyu kepada Musa, Nabi Bani Israil, 
bahawa barangsiapa bertemu dengan Aku, padahal ia ingkar kepada Ahmad, nescaya Aku masukkan dirinya kedalam neraka.
Musa berkata: “Siapakah Ahmad itu, Ya Rabbi?”,
Allah berfirman: “Tidak pernah Aku ciptakan satu ciptaan yang lebih mulia menurut pandangan Ku daripadanya. Telah ku tuliskan namanya bersama nama Ku di Arasy sebelum Aku mencipta tujuh lapis langit dan bumi. Sesungguhnya Syurga itu terlarang bagi semua makhluk Ku, sebelum Ia dan umatnya terlebih dahulu memasukinya.   
Musa alaihiwasallam  berkata: "Siapakah umatnya itu?"
FirmanNya: "Mereka yang banyak memuji Allah. Mereka memuji Allah sambil naik, sambil turun dan pada setiap keadaan. Mereka mengikat pinggang (menutup aurat) dan berwudhu, membersihkan badan. Mereka berpuasa siang hari, bersepi diri dan berzikir sepanjang malam. Aku terima amalan yang dikerjakan dengan iklas, maskipun sedikit. Akan Ku masukkan mereka  kedalam syurga kerana kesaksiannya; tiada Tuhan yang sebenarnya wajib disembah melainkan Allah."
Musa berkata: "Jadikaklah saya Nabi Umat itu”   
Allah berfirman: "Nabi umat itu dari mereka sendiri” 
Musa berkata lagi: "Masukkanlah saya dalam golongan umat Nabi itu." 
Allah menerangkan: "Engkau lahir mendahului Nabi dan umat itu, sedang dia lahir kemudian. Aku berjanji kepada mu untuk mengumpulkan engkau bersamanya diDarul Jalal (Syurga) Hadis Qusdsi Abu Ma’im). 
 Jangan persia-siakan menjadi umat  Nabi Muhammad Sallallahu’alaihi wasallam?
 Muhammad adalah utusan Allah dan orang yang bersama dengan dia bersikap keras terhadap orang kafir, tetapi berkasih sayang terhadap sesama mereka. Kamu melihat mereka rukuk dan sujud mencari kurnia Allah dan keredhaanNya. Pada wajah mereka kelihatan tanda-tanda bekas sujud (tanda keimanan dan kesucian hati). Demikianlah sifat-sifat mereka(yang diungkapkan) dalam Taurat dan sifat-sifat  mereka (yang diungkapkan) dalam Injil, iaitu seperti benih yang mengeluarkan tunasnya, kemudian tunas itu semakin kuat, lalu menjadi besar dan tegak lurus di atas batangnya; tanaman itu menyenangkan hati penanan-penanamnya kerana Allah hendak menimbukan perasaan tidak senang  hatipada orang kafir (dengan sebab kekuatan orang mukmin). Allah menjanjikan kepada orang  yang beriman dan mengerjakan kebajikan di antara mereka, keampunan dan pahala yang besar. Al-quran surahAL Fath ayat 29.
 
Ya Rrabbana jadikanlah kami umat Muhammad seperti yang dilukiskan dalam ayat diatas........Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan