Khamis, 11 November 2010

Mai P Masjid


Masa kerja - hari-hari ulangalik dari rumah ke tempat kerja, tempat kerja kerumah.
Sudah pencen - ulangalik rumah hospital, hospital rumah, kadang-kadang tersangkut di hospital.
Kata sesaorang yang sudah pencen. Tersedar dari cakap-cakap pendek ini, mari kita perbagaikan langkah kita, sebelum terlewat. Pertama mari kita melangkah ke Masjid. Masjid adalah rumah Allah SWT. Anas RA meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda, "Siapapun yang mencintai Allah SWT, harus mencintai Aku. Siapapun yang mencintai Aku, harus mencintai Sahabat-sahabat Ku. Siapapun mencintai sahabat-sahabatku  harus mencintai Al Quran. Siapapun mencintai Al Quran harus mencinati Masjid".
17. Tidaklah layak orang musyrik itu memakmurkan masjid-masjid Allah, sedang mereka mengakui bahawa mereka sendiri kafir. Itulah orang yang sia-sia perkerjaannya dan mereka kekal di dalam nereka.
18. Sesungguhnya uyang memakmurkan masjid-masjid Allah hanyalah orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, serta (tetap) mendirikan Solat, menunaikan Zakat dan tidak takut (kepada sesiapa pun) kecuali kepada Allah. Maka merekalah orang yang diharapkan termasuk golongan orang yang mendapat petunjuk.At-Taubah.
"Sesiapa yang datang ke masjid, ia seperti seorang tetamu yang berniat untuk mengunjungi Allah SWT dan Allah SWT menghormati tetamuNya"
 "Aku penuhi panggilan Mu Ya Allah, Aku penuhi panggilan Mu, tiada sekutu bagi Mu, Aku penuhi panggilan Mu. Sesungguhnya segala puji, nikmat dan kerajaan adalah milik Mu, tiada sekutu bagi Mu"
"Ya Tuhan Kami, sesungguhnya Tanah Haram ini, Tanah haram Nabi Engkau Muhammad SAW dan Engkau telah mengharamkannya menerusi kenyataan lisan Nabi Engkau Sallallahu 'alaihi wasallam, maka kami pohonkan dengan kemuliannya jadikanlah ianya sebagai perisai bagi diri kami daripada api neraka dan keamanan daripada perhitungan yang tidak baik pada hari kiamat".

"Janganlah kalian bersusah payah membuat persiapan kecuali jika hendak pergi ke tiga buah masjid. Masjidil Haram, Masjidil Aqsa dan masjid Ku ini (masjid Nabawi)." Rasulullah SAW.
 PALESTIN maafkan kami.........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan